عربی دبیرستان و نکات کنکوری دبیر عربی دبیرستان ،مدرس ضمن خدمت همکاران، 22 سال سابقه تدریس عربی دبیرستان و کلاسهای کنکور-سرگروه عربی دبیرستان ازمهر1390 -تلمّذ در محضر بزرگترین اساتید ادبیات عرب ایران:دکتر حسن وحید -دکتر نادر نظام طهرانی-دکتر عدنان طهماسبی-دکتر سید خلیل باستان- دکتر مرامی(اساتید بزرگوار دانشگاه علامه طباطبائی) دکتر عناد (عراقی)-دکتر مصطفوی-دکتر حیدر محلاتی و... tag:http://arabishirzad.mihanblog.com 2020-04-10T05:36:54+01:00 mihanblog.com محل اعرابی کلمات دو آیه درس اول عربی یازدهم تجربی-ریاضی 2020-03-14T10:15:35+01:00 2020-03-14T10:15:35+01:00 tag:http://arabishirzad.mihanblog.com/post/570 حسن شیرزاد با توجه به درخواست دانش آموزان عزیز ، محل اعرابی کلمات دو آیه درس اول عربی یازدهم تجربی، تقدیم به همه دوستان. بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ.  (بِسْمَ) جارو مجرور. / الله : مضاف الیه و مجرور (موصوف) موصوف ، محل اعرابی(نقش) نیست.  (الرَّحْمنِ) صفت اول. (الرَّحِیمِ) صفت دوم. {یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسى أَنْ یَكُونُوا خَیْراً مِنْهُمْ وَلا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ عَسى أَنْ یَكُنَّ خَیْراً مِنْهُنَّ وَلا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ و با توجه به درخواست دانش آموزان عزیز ، محل اعرابی کلمات دو آیه درس اول عربی یازدهم تجربی، تقدیم به همه دوستان.

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ.

 (بِسْمَ) جارو مجرور. / الله : مضاف الیه و مجرور (موصوف)

موصوف ، محل اعرابی(نقش) نیست.

 (الرَّحْمنِ) صفت اول.

(الرَّحِیمِ) صفت دوم.

{یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسى أَنْ یَكُونُوا خَیْراً مِنْهُمْ وَلا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ عَسى أَنْ یَكُنَّ خَیْراً مِنْهُنَّ وَلا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ وَلا تَنابَزُوا بِالْأَلْقابِ بِئْسَ الاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِیمانِ وَمَنْ لَمْ یَتُبْ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ (11)}.

(یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا) یا : حرف ندا / ایها الذین آمنوا : گروه منادایی طبق کتاب عربی دوازدهم انسانی چاپ98 / آمنوا : فعل و فاعلش ضمیر و/ (لا یَسْخَرْ) مضارع مجزوم با لا نهی /(قَوْمٌ) فاعل / (مِنْ قَوْمٍ) جارومجرور / (عَسى) فعل ماضی تام /(أَنْ یَكُونُوا)  فعل مضارع منصوب . از فعل های ناقصه،  واو :اسم  فعل ناقصه / خَیْراً خبر فعل ناقصه منصوب / (مِنْهُمْ) جارومجرور/ما بعد ش ،فاعل عسى(خارج کتاب)/ (وَلا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ عَسى أَنْ یَكُنَّ خَیْراً مِنْهُنَّ) جمله: معطوف به ما قبل خود / (وَلا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ) وَلا تَلْمِزُوا: مضارع مجزوم با لا نهی، واو فاعلش،/ أنفسَ مفعول/ کمْ : مضاف الیه/ (وَلا تَنابَزُوا) لا تَنابَزُوا : فعل نهی ، و: فاعلش،( معطوف به ما قبل)/ (بِالْأَلْقابِ) جارومجرور (بِئْسَ الِاسْمُ) بِئْسَ : فعل ماضی برای ذم،/ الِاسْمُ :فاعل /  (الْفُسُوقُ) مبتدأ ( اسم مخصوص ذم ،خارج کتاب)/ جملة بِئْسَ الِاسْمُ خبرش است(خارج کتاب)/ (بَعْدَ) قید زمان /(الْإِیمانِ) مضاف إلیه (وَمَنْ) واو حرف / مَن : اسم شرط ،جازم / (لَمْ یَتُبْ) مضارع مجزوم با لم و فعل شرط وفاعلش ضمیر مستتر هو/ (فَأُولئِكَ) فاء جواب شرط / أُولئِكَ :مبتدأ /(هُمُ) ضمیر فصل(خارج کتاب) / (الظَّالِمُونَ) خبر وجملة اسمیة در محل جزم /

{یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلا تَجَسَّسُوا وَلا یَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً أَیُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ یَأْكُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِیمٌ (12) یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثى وَجَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَقَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ (13)}.

(یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِیراً) یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا: مانند آیه قبل/ اجْتَنِبُوا : فعل امر و فاعلش ضمیر و / كَثِیراً : مفعول / (مِنَ الظَّنِّ) جارومجرور / (إِنَّ بَعْضَ) إن : حرف مشبهة بالفعل / بعضَ : اسم إنّ و منصوب / (الظَّنِّ) مضاف إلیه  و مجرور /(إِثْمٌ) خبر إنّ و مرفوع / (وَلا تَجَسَّسُوا) فعل  مضارع مجزوم با لا نهی، واو فاعلش/ وجملة معطوف به ما قبل خود/ (وَلا یَغْتَبْ) فعل  مضارع مجزوم با لا نهی / (بَعْضُكُمْ)  بعضُ : فاعل / کم :مضاف الیه / (بَعْضاً) مفعول/ وجملة معطوف به ما قبل خود/ (أَیُحِبُّ) (أَ)همزة :حرف استفهام / یُحِبُّ فعل مضارع مرفوع/  (أَحَدُكُمْ) أَحَدُ : فاعل /کم : مضاف الیه / (أَنْ یَأْكُلَ لَحْمَ) أَنْ یَأْكُلَ: فعل مضارع منصوب / لَحْمَ : مفعول /  فاعلش ضمیر مستتر هو/  (أَخِیهِ) أَخِی مضاف إلیه مجرور با یاء / هِ : مضاف إلیه مجرور محلا/ (مَیْتاً) حال  /(فَكَرِهْتُمُوهُ) فاء : حرف / كَرِهْتُم :فعل  ماضی و فاعلش «تُم» / هُ :  مفعول/ (وَاتَّقُوا) وَ : حرف / اتَّقُوا : فعل أمر ، واو فاعلش / (اللَّهَ) مفعول / (إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِیمٌ) إن: حرف مشبهة بالفعل / اللَّهَ : اسم إنَ منصوب/ تَوَّابٌ : خبر إن َ مرفوع / رَحِیمٌ : خبر دوم إنَ : مرفوع /  (یا أَیُّهَا النَّاسُ) یا : حرف ندا / ایها الناس :  گروه منادایی طبق کتاب عربی دوازدهم چاپ98 / (إِنَّا = إنّ + نا ) إنّ : حرف مشبهة بالفعل / نا : اسم إنّ / (خَلَقْناكُمْ) خبر إن  /خَلَقْنا : فعل ماضی ،  نا : فاعل / کم : مفعول / (مِنْ ذَكَرٍ) جارومجرور /  (وَأُنْثى) و : حرف عطف ، أُنْثى : معطوف به ذكر/ (وَجَعَلْناكُمْ) جملة معطوف به ما قبل خود/ جَعَلْنا : فعل ماضی، نا: فاعل / کم :مفعول اول /(شُعُوباً) مفعول دوم / (وَقَبائِلَ) معطوف به شعوبا /(لِتَعارَفُوا) فعل مضارع منصوب ،واو فاعلش/ (إِنَّ أَكْرَمَكُمْ) إن : حرف مشبهة/ اکرمَ : اسم إنّ و منصوب / کم : مضاف الیه / (عِنْدَ) قید مكان / (اللَّهِ) مضاف إلیه/  (أَتْقاكُمْ) خبر إن/ کم : مضاف الیه/ (إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ) إن : حرف مشبهة بالفعل ، الله : اسم إن منصوب/ علیم: خبر إن مرفوع/ خبیر : خبر دوم إن مرفوع  ]]>
قواعد درس ششم دهم و درس پنجم یازدهم 2020-03-04T01:28:52+01:00 2020-03-04T01:28:52+01:00 tag:http://arabishirzad.mihanblog.com/post/569 حسن شیرزاد  قواعد درس ششم سال دهم تجربی -ریاضی و انسانی + قواعد درس پنجم یازدهم تجربی- ریاضی و انسانی در یک فایل pdf تقدیم به شما عزیزانبا آرزوی سلامتی                                                     جهت دانلودکلیک کنیدقواعد درس ششم دهم و درس پنجم یازدهم   قواعد درس ششم سال دهم تجربی -ریاضی و انسانی 

+ قواعد درس پنجم یازدهم تجربی- ریاضی و انسانی

در یک فایل pdf تقدیم به شما عزیزان

با آرزوی سلامتی


                                                     
جهت دانلودکلیک کنید


قواعد درس ششم دهم و درس پنجم یازدهم 
]]>
سوالات کنکور98 با پاسخ تشریحی 2020-02-06T02:52:06+01:00 2020-02-06T02:52:06+01:00 tag:http://arabishirzad.mihanblog.com/post/568 حسن شیرزاد سوالات کنکور98 با پاسخ تشریحیبرای دانلود کلیک کنید سوالات کنکور98 با پاسخ تشریحی


برای دانلود کلیک کنید
]]>
گام به گام عربی متوسطه دوم 2020-01-19T12:00:18+01:00 2020-01-19T12:00:18+01:00 tag:http://arabishirzad.mihanblog.com/post/565 حسن شیرزاد برای دریافت ، روی گام به گام مورد نظر کلیک کنید(کتب چاپ98)گام به گام عربی دهم تجربی -ریاضی گام به گام عربی دهم انسانیگام به گام عربی یازدهم تجربی -ریاضیگام به گام عربی یازدهم انسانیگام به گام عربی دوازدهم تجربی - ریاضیگام به گام عربی دوازدهم انسانی  برای دریافت ، روی گام به گام مورد نظر کلیک کنید

(کتب چاپ98)

گام به گام عربی دهم تجربی -ریاضی 



گام به گام عربی دهم انسانی



گام به گام عربی یازدهم تجربی -ریاضی




گام به گام عربی یازدهم انسانی




گام به گام عربی دوازدهم تجربی - ریاضی




گام به گام عربی دوازدهم انسانی 
]]>
نمونه سوالات دیماه متوسطه دوم 2019-12-18T13:53:25+01:00 2019-12-18T13:53:25+01:00 tag:http://arabishirzad.mihanblog.com/post/564 حسن شیرزاد با کلیک روی نمونه سوال مورد نظر ،آن را دانلود کنید. دهم انسانی دهم تجربی ریاضییازدهم انسانییازدهم تجربی ریاضیدوازدهم انسانی دوازدهم تجربی ریاضی با کلیک روی نمونه سوال مورد نظر ،آن را دانلود کنید.

 دهم انسانی 


دهم تجربی ریاضی



یازدهم انسانی



یازدهم تجربی ریاضی



دوازدهم انسانی 


دوازدهم تجربی ریاضی
]]>
ادوات شرط-عربی11 2019-11-15T03:08:34+01:00 2019-11-15T03:08:34+01:00 tag:http://arabishirzad.mihanblog.com/post/563 حسن شیرزاد ادوات شرط:          إن(اگر)                        مَن(هر کس)ما(هرچه)          /  اذا(هرگاه- اگر) ( اذا :اداة شرط غیر جازم است)نکته: ادوات شرط بر سر دو فعل(یا بیشتر ) وارد میشوند و هر دو فعل را مجزوم ( ساکن یا حذف ن ، بجز ن جمع مونث)می­کنند به فعل اول فعل شرط و به فعل دوم جواب شرط (جزاء شرط)گفته می­شود، همانند:1- مَن یَعْمَلْ مِثقالَ ذرةٍ خیراً یَرهُاداة شرط  /
ادوات شرط:          إن(اگر)                        مَن(هر کس)

ما(هرچه)          /  اذا(هرگاه- اگر) ( اذا :اداة شرط غیر جازم است)


نکته: ادوات شرط بر سر دو فعل(یا بیشتر ) وارد میشوند و هر دو فعل

 را مجزوم ( ساکن یا حذف ن ، بجز ن جمع مونث)می­کنند به فعل اول

 فعل شرط و به فعل دوم جواب شرط (جزاء شرط)گفته می­شود، همانند:

1- مَن یَعْمَلْ مِثقالَ ذرةٍ خیراً یَرهُ

اداة شرط  / فعل شرط  مجزوم/  جواب شرط مجزوم

2- مَن طَلَبَ العُلَی سَهَرَ اللیالی

اداة شرط  / فعل شرط و محلاً مجزوم  / جواب شرط و محلاً مجزوم (چون فعل ماضی است)

همانطور که در مثال2 ملاحظه می­کنید اگر فعل شرط یا جواب شرط

 فعل ماضی باشد هیچ تغییری در ظاهر فعل به وجود نمی­آید، به دلیل 

اینکه مبنی می­باشد. ولی معنای آن به مضارع تغییر می یابد، یا 

می توانیم بصورت ماضی ترجمه کنیم مثال:

مَن صبرَ، ظفرَ ( هر کسی صبر کند پیروز می­شود.- هر کس صبر کرد ،پیروز شد)

نکته: فعل شرط را به صورت مضارع التزامی و جواب شرط را به صورت

 مضارع اخباری، معنی می­کنیم،

 مثال: مَن یجتهدْ، ینجح ( هر کس کوشش کند، موفق می­شود)
جواب شرط ممکن است به صورت جمله ی اسمیه باشد 

که در این صورت بعد از "فاء جواب شرط"قرار میگیرد 

مانند"من  یجتهد  فی اعماله  فهو فائزٌ- «من یتوکل علی الله فهو حسبه»

آمدن «ف» به ابتدای جواب شرط در موارد ذیل واجب است :
1- جواب شرط ،جمله اسمیه باشد 2- جواب شرط فعل طلبی(امر یا نهی )باشد

 3- جواب شرط با س یا سوف شروع شده باشد.

 نکته مهم: اگر به ابتدای جواب شرط «ف» وارد شود 

جواب شرط مجزوم نمیشود 

«ان تقرا انشائک امام الطلاب فسوف یتنبهُ زمیلک المشاغب»
]]>
اسم تفضیل عربی 11 2019-11-03T11:54:48+01:00 2019-11-03T11:54:48+01:00 tag:http://arabishirzad.mihanblog.com/post/562 حسن شیرزاد اسم تفضیل :اسم تفضیل نمایانگر كمتر یا زیادتر بودن صفتی در فردی یا شیئی نسبت به دیگری است.اسم تفضیل در عربی معمولا بر وزن أفعَل می آید ودر مؤنث گاهی بر وزن فُعلی به كار می رود. أفعَل: أحسَن(نیكوتر)  أكبَر(بزرگتر)          فُعلی:  حُسنی ، كُبری نكته ها:1.اسم تفضیل دو معنی (تر) و(ترین) دارد.اگر بعد از آن حرف (مِن) بیاید به صورت (تر) ترجمه می شود.(محمّد أكبرُ مِن علیّ :محمد بزرگتر از علی است).ولی اگر بعد از آن حرف (مِن)نیاید معمولا به صورت (ترین) ترجمه اسم تفضیل :
اسم تفضیل نمایانگر كمتر یا زیادتر بودن صفتی در فردی یا شیئی نسبت به دیگری است.
اسم تفضیل در عربی معمولا بر وزن أفعَل می آید ودر مؤنث گاهی بر وزن فُعلی به كار می رود. 
أفعَل: أحسَن(نیكوتر)  أكبَر(بزرگتر)          فُعلی:  حُسنی ، كُبری

 


نكته ها:
1.اسم تفضیل دو معنی (تر) و(ترین) دارد.اگر بعد از آن حرف (مِن) بیاید به صورت (تر) ترجمه می شود.(محمّد أكبرُ مِن علیّ :محمد بزرگتر از علی است).
ولی اگر بعد از آن حرف (مِن)نیاید معمولا به صورت (ترین) ترجمه می شود:
أحسَنُ القِصَص : بهترین داستان
2.هر گاه دو طرف مقایسه مؤنث باشند از وزن أفعَل  یا فُعلی استفاده می كنیم .(فاطمةُ أكبرُ مِن حمیدة : فاطمه بزرگتر از حمیده است)
3.كلمه ی (خیر) اگر به معنی بهتر یا بهترین باشد وكلمه ی (شر) اگر به معنی بدتر یا بدترین باشد ،اسم تفضیلند مانند: محمدٌ خیرُ الناسِ (محمد، بهترین مردم است).
برای تشخیص بهتر این مورد بهتر است بدانیم كه هرگاه پس از كلمات خیر وشر ،حرف جر(لِ) یا(مِن) ویا مضاف الیه بیاید آنها را اسم تفضیل به شمار می آوریم. الصدقُ خیرٌ لكَ _علیّ خیرٌ منه  محمدٌ خیرُ الناسِ
4.كلماتی از قبیل أشدّ ، أعزّ ، أحبّ،....بر وزن أفعل واسم تفضیلند.

نکات مهم
نكته 1

كلمه ی اَوّل←اسم تفضیل مذكر  /   و مونث آن ← اُولی



نكته  2

كلمه ی آخَر ← اسم تفضیل مذكر   /   و مونث آن← اُخری



نكته 3

كلمه آخِر ← اسم فاعل مذكر است «أ أ خِر»     / و مونث آن ← آخِرة می باشد.

حرف « آ » در اصل «أَ أ» می باشد.



نكته 4

كلمه «خیرُ» و كلمه «شَرّ» اگر به معنی «بهتر» و «بدتر» و یا «بهترین» و «بدترین» باشند اسم تفضیل محسوب می شوند (یعنی یا بعد شان حرف مِن بیاید یا مضاف الیه) 
خَیرُ الامور = بهترین امور ، خَیرُ مِن = بهتراز



نكته 5

كلمه «دُنیا»بروزن «فُعلی» اسم تفضیل مونث می باشد .



نكته 6

وزن «اُفعَل» بشرطی اسم تفضیل است كه بر رنگ و عیب دلالت نداشته باشد.
]]>
ارزشیابی آغازین عربی دهم 2019-10-06T12:39:29+01:00 2019-10-06T12:39:29+01:00 tag:http://arabishirzad.mihanblog.com/post/561 حسن شیرزاد  ارزشیابی آغازین عربی دهم50 سوالی دانلود کنید20 سوالی دانلود کنید  ارزشیابی آغازین عربی دهم

50 سوالی دانلود کنید


20 سوالی دانلود کنید
]]>
تغییرات کتاب عربی دوازهم تجربی-ریاضی و انسانی 2019-10-06T12:07:16+01:00 2019-10-06T12:07:16+01:00 tag:http://arabishirzad.mihanblog.com/post/560 حسن شیرزاد کتاب عربی دوازدهم تجربی -ریاضی  و انسانی  چاپ 98  نسبت به سال گذشته ،تغییراتی داشته که توسط همکاران محترم در دو فایل ذیل جمع آوری شده است. با تشکر از همکاران گرامی.تغییرات عربی دوازدهم تجربی ریاضی  دانلود کنیدتغییرات عربی دوازدهم انسانی دانلود کنید کتاب عربی دوازدهم تجربی -ریاضی  و انسانی

  چاپ 98  نسبت به سال گذشته ،تغییراتی داشته

 که توسط همکاران محترم در دو فایل ذیل جمع آوری 

شده است. با تشکر از همکاران گرامی.




]]>
سوال وپاسخنامه کلیه امتحانات نهایی پایه دوازدهم در خرداد و شهریور98 2019-08-25T00:18:20+01:00 2019-08-25T00:18:20+01:00 tag:http://arabishirzad.mihanblog.com/post/559 حسن شیرزاد سوال و راهنمای تصحیح  کلیه امتحانات نهایی پایه دوازدهم  ،http://aeeold.medu.ir/aee/index.phpرشته های شاخه نظری دوره دوم متوسطه درنوبت امتحانی  (خرداد ماه )98  و شهریور ماه98روی لینک ذیل کلیک کنید.،http://aeeold.medu.ir/aee/index.phpتذکر : سوال و راهنمای تصحیح حد اقل۳ ساعت پس ازشروع آزمون بصورت لینک به نام دروس قرار می گیرد سوال و راهنمای تصحیح  کلیه امتحانات نهایی پایه دوازدهم  ،http://aeeold.medu.ir/aee/index.php
رشته های شاخه نظری دوره دوم متوسطه درنوبت امتحانی  
(خرداد ماه )98  
و شهریور ماه98روی لینک ذیل کلیک کنید.
،http://aeeold.medu.ir/aee/index.php


تذکر : سوال و راهنمای تصحیح حد اقل۳ ساعت پس ازشروع آزمون بصورت لینک به نام دروس قرار می گیرد
]]>
دفترچه سوالات آزمون سراسری سال 1398(کنکور98)+ کلید سوالات آزمون سراسری98 2019-07-10T11:31:34+01:00 2019-07-10T11:31:34+01:00 tag:http://arabishirzad.mihanblog.com/post/557 حسن شیرزاد  برای  دریافت  دفترچه سوالات آزمون سراسری سال 1398 ، روی لینک ذیل کلیک کنید.کنکور 98http://www.sanjesh.org برای مشاهده کلید سوالات آزمون سراسری98 روی لینک ذیل کلیک کنیدhttp://result2.sanjesh.org  برای  دریافت  دفترچه سوالات آزمون سراسری سال 1398 ،

 روی لینک ذیل کلیک کنید.

کنکور 98

http://www.sanjesh.org 



برای مشاهده کلید سوالات آزمون سراسری98

 روی لینک ذیل کلیک کنید


http://result2.sanjesh.org
]]>
نکته 2019-06-30T09:50:29+01:00 2019-06-30T09:50:29+01:00 tag:http://arabishirzad.mihanblog.com/post/555 حسن شیرزاد دانش آموزان عزیز ، شیوه قرائت متون را مد نظر داشته باشید.    مثلا ص 30عربی ریاضی تجربی تفاوت شیوه خواندن :  إنَّ الکُتُبَ  /  با إنَّ التَّحدیدَ اگر دقت کنید روی ل در الکتب ، ساکن است در حالیکه ل در التحدید ،خوانده نمیشودخلاصه :لام متصل به حروف شمسی ،خوانده نمیشود مانند  وَالشَّمسِ  -  إنَّ التَّحدیدَ  و ... لام متصل به حروف قمری،ل خوانده میشود(روی ل ،ساکن است): مانند وَالقَمَرِ  -  إنَّ الکُتُبَ  و... دانش آموزان عزیز ، شیوه قرائت متون را مد نظر داشته باشید.

    مثلا ص 30عربی ریاضی تجربی تفاوت شیوه خواندن :  إنَّ الکُتُبَ  /  با إنَّ التَّحدیدَ

 اگر دقت کنید روی ل در الکتب ، ساکن است در حالیکه ل در التحدید ،خوانده نمیشود

خلاصه :لام متصل به حروف شمسی ،خوانده نمیشود مانند  وَالشَّمسِ  -  إنَّ التَّحدیدَ  و ...

 لام متصل به حروف قمری،ل خوانده میشود(روی ل ،ساکن است): مانند وَالقَمَرِ  -  إنَّ الکُتُبَ  و...
]]>
نکات کنکوری 2019-05-22T10:32:09+01:00 2019-05-22T10:32:09+01:00 tag:http://arabishirzad.mihanblog.com/post/554 حسن شیرزاد 1-ﺑﺮای ﻣﺸﺨﺺ ﮐﺮدن (اسم فاعل ، اسم مفعول،اسم مکان و...) ﺑﺎﯾﺪ ﻣﻔﺮد ﮐﻠﻤﻪ را در ﻧﻈﺮ ﺑﮕﯿﺮﯾﻢ. مثلا عُمّال : مفردش عامل: اسم فاعل است.2-از باب اﻧﻔﻌﺎل و ﺗﻔﺎﻋﻞ ،اسم مفعول ساخته ﻧﻤﯽ ﺷﻮﻧﺪ.3-اﺳﻢ ﺗﻔﻀﯿﻞ ﻫﺮﮔﺰ ﻣﻮﺻﻮف واﻗﻊ ﻧﻤﯽ ﺷﻮد. 4-ﮐﻠﻤﺎﺗﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ اﯾﺮاﻧﯽّ ﮐﻪ آﺧﺮ آن یّ ﻧﺴﺒﺖ ﻣﯽ آﯾﺪ در ﻋﺮﺑﯽ ﻧﻘﺶ ﺻﻔﺖ را دارﻧﺪ و ﺑﺎﯾﺪ از ﻧﻈﺮ ﻇﺎﻫﺮ ﺷﺒﯿﻪ اﺳﻢ ﻗﺒﻞ از ﺧﻮد ﺑﯿﺎﯾﻨﺪ . 1-ﺑﺮای ﻣﺸﺨﺺ ﮐﺮدن (اسم فاعل ، اسم مفعول،اسم مکان و...) ﺑﺎﯾﺪ ﻣﻔﺮد ﮐﻠﻤﻪ را در ﻧﻈﺮ ﺑﮕﯿﺮﯾﻢ. مثلا عُمّال : مفردش عامل: اسم فاعل است.

2-از باب اﻧﻔﻌﺎل و ﺗﻔﺎﻋﻞ ،اسم مفعول ساخته ﻧﻤﯽ ﺷﻮﻧﺪ.

3-اﺳﻢ ﺗﻔﻀﯿﻞ ﻫﺮﮔﺰ ﻣﻮﺻﻮف واﻗﻊ ﻧﻤﯽ ﺷﻮد.

4-ﮐﻠﻤﺎﺗﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ اﯾﺮاﻧﯽّ ﮐﻪ آﺧﺮ آن یّ ﻧﺴﺒﺖ ﻣﯽ آﯾﺪ در ﻋﺮﺑﯽ ﻧﻘﺶ ﺻﻔﺖ را دارﻧﺪ و ﺑﺎﯾﺪ از ﻧﻈﺮ ﻇﺎﻫﺮ ﺷﺒﯿﻪ اﺳﻢ ﻗﺒﻞ از ﺧﻮد ﺑﯿﺎﯾﻨﺪ .

]]>
نکات کنکوری 2019-05-02T11:03:11+01:00 2019-05-02T11:03:11+01:00 tag:http://arabishirzad.mihanblog.com/post/553 حسن شیرزاد ﮐﻠﻤﻪ ای ﮐﻪ ﺑﺮ رﻧﮓ دﻻﻟﺖ دارد در ﻋﺮﺑﯽ ﺻﻔﺖ اﺳﺖ . ﻓﻌﻞ ﺑﺮای ﮐﻠﻤﺎت اُﻣَﻢ ، ﺟﻤﺎﻫﯿﺮ ، اﻟﺸﻌﻮب ﻫﻤﯿﺸﻪ ﻣﻔﺮد ﻣﻮﻧﺚ ﻣﯽ آﯾﺪ . باب اﻧﻔﻌﺎل و ﺗﻔﺎﻋﻞ ﻫﺮﮔﺰ ﻣﺠﻬﻮل ﻧﻤﯽ ﺷﻮﻧﺪ زﯾﺮا ؛ ﻻزم ﻫﺴﺘﻨﺪ .  ﻣَﻦ و ﻣﺎ ﺑﻌﺪ از ﻓﻌﻞ اﻣﺮ ﻣﻔﻌﻮل ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ . اﮔﺮ ﻣﻮﺻﻮف اﺳﻢ ﻋﻠﻢ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ال ﻧﮕﯿﺮد اﻣﺎ ﺻﻔﺘﺶ ﺑﺎﯾﺪ ال ﺑﮕﯿﺮد .  اﻋﺪاد ﺗﺮﺗﯿﺒﯽ و وﺻﻔﯽ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺑﺮ وزن ﻓﺎﻋﻞ ﻣﯽ آﯾﻨﺪ ﺑﻪ ﺟﺰ ﻋﺪد «اول» و ﭼﻮن در ﻋﺮﺑﯽ ﻧﻘﺶ ﺻﻔﺖ را دارﻧﺪ ﺑﺎﯾﺪ از ﻧﻈﺮ ﻇﺎﻫﺮ ﮐﺎﻣﻼ ﺷﺒﯿﻪ اﺳﻢ  ﻗﺒﻞ از ﺧﻮد ﺑﺎﺷﻨﺪ . در ﺑﺎب ﺗﻔﺎﻋﻞ ﮐﻠﻤﻪ ای ﮐﻪ ﺑﺮ رﻧﮓ دﻻﻟﺖ دارد در ﻋﺮﺑﯽ ﺻﻔﺖ اﺳﺖ .

 

ﻓﻌﻞ ﺑﺮای ﮐﻠﻤﺎت اُﻣَﻢ ، ﺟﻤﺎﻫﯿﺮ ، اﻟﺸﻌﻮب ﻫﻤﯿﺸﻪ ﻣﻔﺮد ﻣﻮﻧﺚ ﻣﯽ آﯾﺪ .

 

باب اﻧﻔﻌﺎل و ﺗﻔﺎﻋﻞ ﻫﺮﮔﺰ ﻣﺠﻬﻮل ﻧﻤﯽ ﺷﻮﻧﺪ زﯾﺮا ؛ ﻻزم ﻫﺴﺘﻨﺪ .

 

ﻣَﻦ و ﻣﺎ ﺑﻌﺪ از ﻓﻌﻞ اﻣﺮ ﻣﻔﻌﻮل ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ .

 

اﮔﺮ ﻣﻮﺻﻮف اﺳﻢ ﻋﻠﻢ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ال ﻧﮕﯿﺮد اﻣﺎ ﺻﻔﺘﺶ ﺑﺎﯾﺪ ال ﺑﮕﯿﺮد .

 

 اﻋﺪاد ﺗﺮﺗﯿﺒﯽ و وﺻﻔﯽ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺑﺮ وزن ﻓﺎﻋﻞ ﻣﯽ آﯾﻨﺪ ﺑﻪ ﺟﺰ ﻋﺪد 

«اول» و ﭼﻮن در ﻋﺮﺑﯽ ﻧﻘﺶ ﺻﻔﺖ را دارﻧﺪ ﺑﺎﯾﺪ از ﻧﻈﺮ ﻇﺎﻫﺮ ﮐﺎﻣﻼ 

ﺷﺒﯿﻪ اﺳﻢ  ﻗﺒﻞ از ﺧﻮد ﺑﺎﺷﻨﺪ .

 

در ﺑﺎب ﺗﻔﺎﻋﻞ و ﺗفعّل ﺻﯿﻐﻪ ﻫﺎی ﻣﺜﻨﯽ و ﺟﻤﻊِ ﻣﺎﺿﯽ و اﻣﺮ ﮐﺎﻣﻼ

 ﺷﺒﯿﻪ ﻫﻤﻨﺪ اﻣﺎ در ﺑﻘﯿﻪ ﺑﺎب ﻫﺎ ﻋﯿﻦ اﻟﻔﻌﻞ در ﻣﺎﺿﯽ ﻓﺘﺤﻪ و در اﻣﺮ ﮐﺴﺮه 

ﻣﯽ ﮔﯿﺮد .

 

ﮐﻠﻤﻪ ی ﺳﻪ ﺣﺮﻓﯽ ﮐﻪ ﺣﺮف وﺳﻂ "آ" و ﺑﻌﺪ از آن ﺗﺸﺪﯾﺪ ﺑﯿﺎﯾﺪ 


ﺣﺘﻤﺎ ﻣﺸﺘﻖ اﺳﻢ ﻓﺎﻋﻞ اﺳﺖ .

 

 

ﮐﻠﻤﻪ ﻫﺎﯾﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﺮﺿﯽّ ، ﻣﻬﺪیّ ﻣﺸﺘﻖ اﺳﻢ ﻣﻔﻌﻮل ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ .

 

 

اﺳﻢ ﺗﻔﻀﯿﻞ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺻﻔﺖ واﻗﻊ ﺷﻮد اﻣﺎ ﻫﺮﮔﺰ ﻣﻮﺻﻮف ﻧﻤﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺎﺷﺪ .


]]>
منادی 2019-03-28T13:09:14+01:00 2019-03-28T13:09:14+01:00 tag:http://arabishirzad.mihanblog.com/post/552 حسن شیرزاد نکات منادی 1-      هرگاه منادی مضاف به « ی » متکلّم باشد گاهی « ی » از آخِر آن حذف می شود و حرف آخر منادی، کسره می گیرد . مانند : یا ربِّ ارحَم ضَعفَ بَدنی (یا ربِّ = یا ربی   /     یا أولادِ ! انتُم مُتَّحدونَ و گاهی هر دو « حرف یا و ضمیر ی » از منادی حذف می شوند . 2-      گاهی حرف ندا از اوَّل منادی حذف می شود . اگر جمله با مخاطب یا متکلّم آغاز شده باشد اسم اول جمله ، اصولا منادی ا نکات منادی 

1-      هرگاه منادی مضاف به « ی » متکلّم باشد گاهی « ی » از آخِر آن حذف


 می شود و حرف آخر منادی، کسره می گیرد .

مانند :

یا ربِّ ارحَم ضَعفَ بَدنی (یا ربِّ = یا ربی   /     یا أولادِ ! انتُم مُتَّحدونَ

و گاهی هر دو « حرف یا و ضمیر ی » از منادی حذف می شوند .

2-      گاهی حرف ندا از اوَّل منادی حذف می شود . اگر جمله با مخاطب یا متکلّم

 آغاز شده باشد اسم اول جمله ، اصولا منادی است که حرف ندا از اول آن حذف

 شده است .  مانند : 


إلهی ! هَب لی حُکماً و ألحِقنی بِالصّالِحینَ     /   ربِّی أنا عبدُکَ الضَّعیفُ

 

3-      کلمه بعد از «ایُها و ایّتُها» مرفوع است  یا أیُّها النّاسُُ إتَّقوا اللهَ  


( مرفوع به ضمه) یا ایُّـها المُسلِمونَ إتَّحِدوا (مرفوع به «و» در جمع مذکر سالم)

 

4-      کلمه « الله » هرچند دارای الف و لام می باشد ولی قبل از آن أیُّها نمی آید


 امّا گاهی حرف « یا » از آن حذف می شود و به جای آن در آخِر میم مُشدَّد


 می آید     یا اللهُ = اللهُمَّ

 

]]>