عربی دبیرستان و نکات کنکوری

عربی جامع دبیرستان

درباره من
دبیر عربی دبیرستان ،دارای 19 سال سابقه تدریس عربی دبیرستان و کلاسهای کنکور-سرگروه عربی دبیرستان از سال 1390 تا کنون-تلمّذ در محضر بزرگترین اساتید ادبیات عرب ایران:دکتر حسن وحید -دکتر نادر نظام طهرانی-دکتر عدنان طهماسبی-دکتر عناد (عراقی)-دکتر مصطفوی و...
جستجو در وبلاگ
نویسنده :حسن شیرزاد
تاریخ: یکشنبه 8 شهریور 1394 10:46 ب.ظ


 پاسخ  تشریحی تست منصوبات 

1-اعراب مستثنی در جمله‌ی «أدّی كلُّ طالب واجبَه إلا الكسلان» كدام است؟

1) مجزوم          2) مجرور            3) مرفوع                  ) منصوب

چون جمله قبل از الا کامل است بنابر این مستثنی منصوب است

2- نقش كلمه‌ی «سبحان» در جمله‌ی «سبحان ربّی الاعلی و بحمده» كدام است؟                                                                                                                   

1) تمییز           2) حال               3) مفعول له                  4) مفعول مطلق

سال سوم دبیرستان - قسمت مفعول مطلق برای فعل محذوف

3- نقش «إیماناً» در جمله‌ی « ازداد الناس إیماناً بالله » كدام است؟                                                  

1) تمییز           2) حال        3) مفعول به           4) مفعول له

تمییز در جواب از چه نظر؟ از چه لحاظ؟ که از جمله می پرسیم می آید

4- میز الجواب الصحیح للفراغ لایجاد « اُسلوب الحال » : « یثور الشعبُ الفلسطینی ... بالتحریر »                                                                                

1) تطلّباً                2) طلباً              3) مُطالِباً               4) مُطالبةً

حال مفرد،(مشتق، نکره، منصوب) است و از نظر جنس و عدد با  صاحب حال مطابقت می کند

5- میّز الجواب الصحیح لایجاد «اُسلوب الاستثناء» : «لم یكن فی غفلة عن الله إلاّ . . . »

1) الانسانُ الجاهلُ             2) الانسانَ الجاهلَ               3) الانسانِ الجاهلِ        4) إنسانَ جاهلٍ

در استثنای مفرغ(که با ادات نفی یا نهی یا استفهام )شروع می شود ، اعراب استثنا ،بدون در نظر گرفتن الا،تعیین می شود که در این جمله ،مستثنی نقش اسم افعال ناقصه را دارد بنا بر این  مرفوع است

6- كم مفعولاً جاء فی العبارة‌التالیة؟ « الاُمّهات المؤمنات یعلّمن أولادهن حبّ الجهاد و نصرتهم المسلمین »                                                                        

1) أربعة               2) ثلاثة                  3) اثنان              ) خمسة      

7- میّز الجواب الذی جاء فیه ظرف المكان :

1) أحسن الجود العفو بعد المقدرة.                                2) سَل عن الجار قبل الدار.

3)  لا ترفعوا أصواتكم فوق صوت النبی                     4) و ما تدری نفس ماذا تكسب غداً

8- میّز العبارة التی ما جاء فیها مفعول مطلق:                                       

1)‌جیّد جداً           2) حمداً‌ لله           3)‌ سبحان الله               4) علیه السلام

در سه جمله اول مفعول مطلق برای فعل محذوف آمده است

9- میّز العبارة التی جاء فیها مفعول له :                                               

1)‌ أنعم الله الخیرات علینا رحمةً‌ بنا.                 2) جعل اللهُ‌ النبیّ‌ رحمةً‌ للعالمین.

3)‌ ربّنا هَب لنا من لدنك رحمةً‌.                     4) نزل القرآن لیكون رحمةً للناس

مفعول له ،دلیل وقوع فعل را بیان می کندو در جواب به چه خاطر؟ به چه دلیل ؟ می آید. باید دقت کنید که برخی فعلها (مانند جعل و.....)دو مفعول به، دارند پس اشتباه نشود.

10- فی أیّ‌ عبارة كان التمییز مفعولاً فی الاصل؟                                              

1)‌إنّ الله قریبٌ رحمةً          2) العدلُ یُضیف الشعبَ شجاعةً  

  3) یزدادُ الانسانُ‌ إیماناً               4) رُتِّبَت المكتبةُ كُتباً

اصل جمله این بوده: العدلُ یضیفُ شجاعةَ الشعب

 11- ما هو المناسب للفراغ لایجاد « اُسلوب الحال »؟ : « تظاهر أبناء الاُمة الاسلامیة و هُم ... بحكم القرآن »                                                                           

1)‌ طلاباً              2) مَطالب       3) مُطالبینَ           4) مُطالبون

«وهم مطالبون» حال جمله اسمیه-  مطالبون: خبر و مرفوع    

12- میّز العبارة التی جاء فیها مفعول فیه منصوباً:                                             

1)‌ أیّام الدّراسة جمیلةٌ.                                       2) أیّام العطلة أذهب إلی الجبال.

3) یبدأ الدرس مِن صباح یوم السّبت.                       4)‌ رأینا شجاعة شبّاننا فی أیّام الحرب العدوانیة.

فقط در جمله 2 کلمه ایام، نقش مفعول فیه دارد بنابر این منصوب است

13- در كدام گزینه علامت یا نوع اعراب منادی با بقیه تفاوت دارد؟                     

1) یا أصدقائی !         2) یا صدیقتی !          3) یا صدیقی !         4)‌ یا صدیقَیَّ !

همه منادای مضاف  اند اما در سه جمله اول منصوب تقدیرا(اسم مضاف به ی متکلم)-اما در جمله 4 صدیقَینِ(مثنی)+ی  ،که در حالت مضاف واقع شدن،ن آن حذف شده و اعراب مثنی ،فرعی است

14- عیّن ما لیس فیه التمییز:

    1) المؤمنون ینفقون أموالهم إعطاء المحبّین.                           2) اِعلم! لیست لی ذرّة حسداً !

    3) إنَّ رسول الله (ص) أصدقُ الناس لساناً.                        4) اشتهرتُ فی بلادی علماً و إیماناً.

در جمله 2 تمییز مفرد و در جمله 3 و 4 تمییز نسبت وجود دارد

15-  عیّن ما لیس فیه المفعول المطلق:

    1) عامل النّاسَ معاملة‌حسنةَ!                   2) ما أحسن للانسان أن یمشی كثیراً!

    3)‌ إنّه ترك الراحةَ و الذّوم اشتیاقاً للدرس!    4) سبحان الله و له الحمد الكثیر!.

در جمله 1 معامله(المفعول المطلق) –در جمله 2 کثیرا جانشین مفعول مطلق( أن یمشی مشیا كثیراً) و در جمله 4  سبحان ،مفعول مطلق برای فعل محذوف است

مفعول مطلق : مصدر منصوب از جنس فعل جمله است

16-عیّن الخطا فی المنادی:

    1) یا طالبینَ العلم! اجتهدوا فی الكتساب العلم.     2) أیها المسلمونَ!‌ اطلبوا سبیلا‌ً‌للوصول إلی الحقّ.

    3) یا رافعَ الدرجات! ارفع درجات المؤمنین فی الآخرة 4) یا الطالبُ! توكّل علی الله فی جمیع الحالات

قبل از اسم ال دار باید ایها(برای مذکر) یا ایتها(برای مونث ) بیاید


تازه ترین مطالب
ابزارک های وبلاگ
  • کل بازدید:
  • بازدید امروز :
  • یازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • نویسنده : حسن شیرزاد
  • تعداد کل مطالب :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :


چاپ این صفحه