عربی دبیرستان و نکات کنکوری

عربی جامع دبیرستان

درباره من
دبیر عربی دبیرستان ،دارای 19 سال سابقه تدریس عربی دبیرستان و کلاسهای کنکور-سرگروه عربی دبیرستان از سال 1390 تا کنون-تلمّذ در محضر بزرگترین اساتید ادبیات عرب ایران:دکتر حسن وحید -دکتر نادر نظام طهرانی-دکتر عدنان طهماسبی-دکتر عناد (عراقی)-دکتر مصطفوی و...
جستجو در وبلاگ
نویسنده :حسن شیرزاد
تاریخ: جمعه 6 آذر 1394 05:02 ب.ظ

مفعول له :مصدر ی است منصوب كه علت وقوع فعل را بیان می كند. مانند/ نسجد شكرأ لله/ سجده میكنیم برای شكر نسبت به خدا.

انزل الله القران رحمة للناس

نكته/ معمولا بعد از مفعول له ،ل یا جار و مجرور می اید . مانند: ننحنی خشوعأ لله و نسجد شكرأ للخالق.

نکته/ مفعول له باید مصدر معنوی (قلبی= احساسی)باشد ،یعنی كلماتی مانند/كتابة،جلوس،أكل ... نمی توانند مفعول له واقع بشوند چون مصدر معنوی نمی باشند.

3.فرق مفعول له با مفعول مطلق در چیست؟

مفعول مطلق از جنس فعل خود جمله است . در حالیكه مفعول له چنین نیست در

ضمن از نظر معنی و مفهوم نیز با هم  اختلاف دارند. به مثال های زیر توجه كنید:

انا فتحنا لك فتحنألك فتحأ مبین –ننحنی خشوعأ لله .

نكته / كلمات زیر(كه مصدر معنوی می باشد ) در كتاب های درسی به عنوان مفعول له ((لا جله)) بكار می رود

  خشوعأ=خاطر فروتنی                 مجازاة=به خاطر مجازات

تطهیرأ=خاطر پاكیزگی                 حذرأ=به خاطر ترس

املأ=به خاطر امید                       كراهة=به خاطر تنفر

حیاء=به خاطر حیا وشرم               حبأ=خاطر عشق ومحبت

 تكریمأ=به خاطر گذشت                رهبة=به خاطر ترس

تفاخرأ=خاطر فخر ورزی               رغبة=بخاطر طمع

خشیة=به خاطر ترس                     خجلأ=به خاطر شرم

ابتغاء=خاطر بدست آوردن              جزاء=به عنوان پاداش

ریاء=به خاطر ریاوخودنمایی            تكبیرأ=خاطر تكبر

عزأ=به خاطر عزت وسر فرازی        طلبأ=به خاطر طلب

تفقهأ=به خاطر یادگیری                    تكریمأ=به خاطر بزرگداشت

احترامأ=به خاطر احترام

 

نكات تكمیلی

  مصدر منصو بی که علت وقوع فعل را بیان میکند این مصدر از افعال قلبی است (یعنی درونی وباطنی است نه برونی

و ظاهری و با چشم فیزیکی نمی توان دید و لمس کرد)  مثل نساعد المساکین ایمانا بالله .به خاطر ایمان به خدا بیچارگان

کمک می کنیم.

اگر ندانستیم ایماﻨﺃ چه نقشی دارد ازمایش می کنیم ومی پرسیم چرا به بیچارگان کمک می کنید.پاسخی که می دهیم

مفعول له است.

مفعول له "ال"  ندارد.و اگر دارای "ال"باشد و یا قلبی نباشد به صورت جار و مجرور(ل+ال+مصدر)می

اید.مانند:سافرت الی المشهد للزیاره.

معمولاً بعد از مفعول له یك جار و مجرور می‌آید. مفعول‌له از جنس فعل جمله نمی‌باشد. مفعول‌له حتما یك مصدر معنوی

یعنی احساسی و قلبی است كه بعضی از آنها عبارتند از: حیاءً  تكریماً ، احتراماً ، مجازاةً ، كراهةً ، رغبةً ، حَباً ، ..... مفعول له در

جواب لِماذا یا لِمَ قرار می‌گیرد.


مفعول له : مصدری است منصوب که علت وقوع فعل را بیان می کند .

مانند :

قُمتُ إحتِراماً لِمعلمی                 یُعاقِبُ المُجرمُ مُجازاهً علی إثمِهِ

المومِنُ یَترُکُ المعصیهَ حَیاءً منَ اللهِ

یُصلِّی المُومنُ قُربَهً الی اللهِ               جُد شُکراً            ضرَبتُهُ تأدیباً            

هُم یُهاجِمونَ العدُوَّ حُبّاً للشَّهادهِ

نکته : مفعولٌ له غالباً به صورت نکره می آید ولی گاهی به صورت معرفه به اضافه نیز به کار می رود .

مانند :

و یَجعلونَ أصابِعَهم فی آذانِهم منَ الصَّواعِقِ حذَرَ المَوتِ

أنا أتَصدَّقُ إبتِغاءَ وَجهِ اللهِ

لاتُبطِلوا صدَقاتِکُم بالمنِّ و الاذَی کالَّذی یُنفِقُ مالَهُ رِئاءَ النّاسِ

 

مفعولٌ فیه : اسم منصوبی است که زمان و مکان وقوع فعل را نشان می دهد و در بردارنده معنی « در » می باشد که به آن ظرف نیز گفته می شود .

از میان ظرف ها ( مفعول فیه ) برخی همیشه ظرف هستند که اصطلاحاً ظرف غیر متصرِّف گفته می شود .

مانند : لَدَی ، أمامَ ، تَحتَ ، عِندَ ، خَلفَ ، جَنبَ ، فوقَ ، خِلالَ ، بَعدَ ، بَینَ ، نَحوَ ، مَدی و . . . .

امّا برخی از آنها گاهی مفعول فیه هستند و گاهی نیز نقش های دیگری در جمله دارند که به ظرف متصرِّف معروفند

مانند : لَیلاً ، نَهاراً ، یَومَ ، مَساءً ، عشاءً ، غداً و . . . .

مانند :

حَضرتُ صباحاً أمامَ المُعلِّمِ               الجنَّهُ تحتَ أقدامِ الاُمَّهاتِ

الیَومَ اکمَلتُ لَکم دینَکُم

لَیالِی الشِّتاءِ نَسمَعُ ذکرَیاتِ جدِّی

صباحَ أحدِ الایامِ کانَ الاطفالُ یَلعَبونَ خَلفَ المدرَسهِ


نکته1 : برخی از ظرف ها مبنی محلاً منصوب هستند . مانند : مَتَی ، أمسِ ، أینَ ، إذا ، إذ ، حیثُ ، الانَ ، هُنا ، هُناکَ

نکته2 : دو اسم هُنا و هُناکَ گاهی در جمله مفعول فیه و گاهی نقش های دیگری دارند .

مانند :

نَجِدُ هُناکَ ظُلمهً کثیرهً             قراتُ هُنا آیهً مِنَ القُرآنِ ( مفعولٌ فیه

هُناکَ رَجُلٌ فی البیتِ              و لَم تَکُن هُناکَ ظُلمهٌ   ( خبر مقدَّم




تازه ترین مطالب
ابزارک های وبلاگ
  • کل بازدید:
  • بازدید امروز :
  • یازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • نویسنده : حسن شیرزاد
  • تعداد کل مطالب :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :


چاپ این صفحه